Deniz Kahraman
İnternet Adresi: http://www.sankoanaliz.com/tr-TR/makale/obamacarein-ekonomik-ve-sosyal-etkileri-.snk
Obama yönetimince atılan en büyük adımlardan biri, ABD'de
yıllardan beri tartışılan sağlık sistemi reformu olarak ifade edilebilir. Asıl adı, "Affordable
Care Act (ACA)" olan reform paketi 23 Mart 2010'da Obama yönetimi
tarafından kongrede yasallaştı. 1 Ocak 2014'te yürürlüğe giren sistemin
ekonomik ve sosyal olarak yoğun etkileri gözlenebilir.
ABD'de mevcut sağlık sistemi ACA öncesinde 1966'dan bu yana
Medicare ve Medicaid'den oluşmaktaydı. Medicare 65 yaşın üstünde olan, daha
önce çalışmış kişileri ve engellileri kapsamakta olan bir sosyal sigorta
sistemi iken, Medicaid ise, düşük gelirli aileleri kapsamaktadır. (ACA ile
yıllık geliri 35.000 dolar altında olan 4 kişilik aileler medicaid kapsamına
alındı.)
Bu çalışmada Obamacare'in istihdam piyasası üzerindeki
etkilerini, Kongre Bütçe Ofisi'nin (CBO) projeksiyonlarıyla birlikte
değerlendirmeye çalışacağız.
Paketin Getirdikleri:
Çalışmanın ilk
bölümünde paketin paydaşlara neler getirdiğini özetleceğiz.
1) Çocuklar, 26 yaşına kadar anne babalarının sigortalarına
dahil olabilecekler. Mevcut sistemde bir çok eyalette yaş sınırı 18-19'du.
2) Hastalar, sözleşme
öncesinde, mevcut hastalığı olduğu için sigorta şirketlerinin sigorta yapmadığı
‘pre-existing condition’ olarak anılan kişiler, yeni yüksek risk programı ile
sigorta kapsamına alındı. Mevcut, ‘’pre-existing conditions’’ uygulamasında
sigorta şirketleri, sözleşme imzalanmadan mevcut olan hastalıkları sigorta
kapsamına almıyordu.
3)
Üst gelir grubu, sağlık sigortası reformunun faturasını yükselteceği Amerikalılar
arasında üst gelir grupları yer alıyor. Yıllık geliri 250 bin doların üstündeki
Amerikalılara, programın yürürlüğe girmesiyle yüzde 3.8 oranında ek vergiler geldi.
Yıllık geliri 250 bin dolardan fazla olanlar yılda 450 dolar; 500 bin dolardan
fazla olanlar 2 bin 700 dolar; 1 milyon dolardan fazla olanlar 7 bin 200 dolar;
ve yıllık geliri 5 milyon dolardan fazla olanlar da yılda 43 bin 200 dolar ek
vergi ödeyecekler.
3) Sağlık
sigortası olmayanlar, yeni reformun en kazançlı kesimini hiçbir sağlık sigortası bulunmayanlar
oluşturdu. ABD’de 40 milyonu aşkın sigortasız kişiden 32 milyonu daha reform
paketiyle sigortalılar arasına katılıyor. Bunların çoğu, ya sigorta
şirketlerinin sigorta yaptırmadığı ‘hasta’ kişiler ya da primlerini
ödeyemeyecek kadar düşük gelir grubundaki kişilerden oluşuyor.
4) İşverenler, 2014 yılından itibaren geçerli olmak üzere 50
kişiden fazla çalışana sahip olanlar çalışanlarına sağlık sigortası yaptırmak
zorunda oldu.
5) Sigorta Şirketleri, Obamacare'in kaybedenleri arasındaydı,
daha önceleri hastalığa yakalanan sigortalının sigortalarını iptal edebilen
şirketler artık edemeyecek, daha önceden hastalığa sahip olanları
sigortalamaktan kaçınamayacaklardı. Bununla beraber sigortalılar kapsamına
girecek 32 milyon kişinin yarısının Medicaid (ülkenin en yaygın sosyal güvenlik
uygulamalarından biri, devlet tarafından sağlanıyor) yerine özel sağlık sigortalarına yöneleceği de
bekleniyor.
6) Hastaneler ve ilaç sektörü, yeni reformun kazananları arasında. Çünkü
reform sektöre 32 milyon yeni müşteri kazandıracak, yani milyonlarca yeni Amerikalı özel
sağlık sigortası sahibi olabilecek.
Hükümetin Kapanması (30
Eylül- 17 Ekim)
Obamacare
olarak bilinen Affordable Care Act (ACA) paketine Cumhuriyetçilerin karşı
çıkmasıyla 17 yıl aradan sonra bütçenin kongrede onaylanmamasıyla şiddetli
tartışmalar yaşanmış uzlaşmanın sağlanamamasıyla hükümet kapanmıştı.
Cumhuriyetçiler'den Rand Paul, Ted Cruz, Mike Lee ve Marco Rubio başta olmak
üzere ek bütçeye onay vermek için 10 yılda 621 milyar dolara mal olacak
Obamacare paketinin durdurulması veya bir yıl ertelenmesini talep etmiş, ancak
Obama bu öneriyi şiddetle reddetmişti. Cumhuriyetçilerin de şiddetli karşı
çıkmalarıyla ülke genelinde Medicare ve Medicaid merkezleri 16 gün süreyle
kapalı kalmıştı.
Obamacare: İşgücü Piyasasına Etkileri
Kongre
Bütçe Ofisi'nin 05.02.2014 tarihli açıklamasına göre, Obamacare 2024'e kadar 2.5
milyon tam zamanlı çalışan Amerikalının iş gücünün dışında kalmasını ortaya çıkarabilir.
Bu tahmin CBO'nun 3 yıl önce yaptığı tahminin üç katına işaret ediyor. Obama'ya
yakın isimlerden Jay Carney'de, işgücünün dışında kalan kesimlerin yeniden iş
aramaya yönelmeyeceğine dikkat çekiyor.
Kongre
Bütçe Ofisi tarafından hazırlanan, 182 sayfalık, 2014-2024 Bütçe ve Ekonomik
Görünüm raporunda dikkat çekilen noktalar bulunuyor. Rapora göre, toplam
işgücünü etkileyen 3 ana faktör ifade ediliyor.
http://www.cbo.gov/sites/default/files/cbofiles/attachments/45010-Outlook2014.pdf
(1) Obamacare ile
işverenlere getirilen yeni mali yüklerle birlikte (50 kişiden fazla çalışana
sağlık sigortası) işverenler yeni istihdamdan geri duruyor.
(2) Obamacare'in
sonucunda 1 trilyon dolarlık vergi artışları, ekonomik gelişmeyi ve iş çevrelerini negatif etkiliyor.
(3)Paketle alt gelir
grubuna getirilen 2 trilyon dolar tutarındaki sübvansiyonlar, iş gücünün
dışında kalma konusunda istek yaratıyor.
İşgücüne Katılım oranı, kamuoyunda son günlerde oldukça fazla
tartışılıyor. Son 12 ayda, akademisyenler tarafından yapılan araştırmalar,
sağlık teşviklerinin işgücünün dışında kalma konusunda istek yarattığını
gösteriyor. Harvard'dan Kate Baicker ve MIT'den Amy Finkelstein'in de
aralarında bulunduğu ekonomistler, genişleyen Medicaid paketinin işgücüne
katılım oranını düşürdüğü konusunda çarpıcı sonuçlara ulaştılar. Bu araştırma
sonucunda, Kongre Bütçe Ofisi de ACA aksiyonuyla genişleyen Medicaid sisteminin
çalışmayı teşvik etmediğini düşündüğünü açıklamıştır.
Kongre Bütçe Ofisi 04.02.2014 itibariyle, 2014-2024 Bütçe ve
Ekonomik Görünüm Raporunu yayınladı. Raporda dikkat çekilen noktaları ve
projeksiyonları kısaca özetleyeceğiz
1) Bütçe Dengesi
Federal bütçe, 2014'te $514 milyar dolar açık verdi. Kongre
bütçe ofisi 2013'e göre $166 milyar dolar azalan bütçe açığını 2009- 2012
arasında gerçekleşen en keskin düşüş olarak tanımlıyor. Kongre bütçe ofisi, 2013'te %3 olarak
gerçekleşen bütçe açığı GSYH oranının 2015'e kadar %2.6'ya gerileyeceğini
bekliyor.
Kongre Bütçe Ofisi'nin projeksiyonlarına göre, sosyal güvenlik
harcamalarının GSYH içindeki payı 2014'te %4.9'dan 2024'te %5.6'ya
yükseltiliyor. Sağlık harcamalarının ise, %4.8'den %6.1'e yükselmesi, savunma
harcamaları %3.5'ten %2.7'ye, diğer ihtiyari harcamalar %3.4'ten, %2.5'e, diğer
zorunlu harcamalar ise %2.5'ten %2.2'ye düşmesi bekleniyor. Özetle, sağlık ve
sosyal güvenlik harcamalarının önümüzdeki 20 yılda bütçedeki payının kademeli
olarak artması bekleniyor.
2)Büyüme
Kongre bütçe ofisi, 2013'te %2.7 gerçekleşen büyüme oranının, 2014'te 3.1%, 2015'te 3.4 bekleniyor. 2018-2024
döneminde ise, büyümenin %2.1 düzeyine yakınsaması bekleniyor. 10 yıllık
tahvillerde ise, 2024'e doğru gelişen ekonomik koşullarla birlikte %5 seviyesi
bekleniyor.
3) İstihdam:
Kongre bütçe ofisinin raporuna göre, işsizlik oranının 2024
yılında %5.6 seviyesine gerilemesi yönünde. Bir diğer yandan çekirdek kişisel
tüketim harcamalarının (PCE) ise, uzun dönemde (2018-2024 döneminde) %2 seviyesine
yakınsaması bekleniyor. (Aralık'ta 1.16% ile hedeflerin hayli uzağında) İşsizlik
oranının ise, 2014'te %6.8, 2015'te %6.5'e 2018- 2024'te %5.6 olarak gerçekleşmesi bekleniyor.
Demografik Değişimler
CBO bu
düşüşün 50 baz puanlık kısmını "demografik değişimlere"
bağlamaktadır.
Demografik
değişimler,
·
Nüfusun yaşlanması.
·
1946- 1964 dönemi hızlı nufüs artışı dönemindeki nüfusun yaş
itibariyle yakın dönemde emekli olmaya başlaması. (Baby Boomers Jenerasyonu: 1946'da
ortalama çocuk sayısı 3 iken, 1964'te bu rakam 2'ye gerilemiştir, bu kuşağın en
yaşlı üyesi 2008'de 62 yaşındaydı.)
Yaşlanan
nüfusla birlikte çalışma isteğinin düşmesi, toplamda düşük işgücüne katılım
oranını ortaya çıkarmaya devam edebilir.
Zayıf Ekonomik Gelişme
CBO'ya göre 2007'den bu yana işgücüne katılım oranındaki düşüşün
100 baz puanı ekonomik gelişmenin zayıflığından kaynaklanmaktadır. Zayıf
seyreden ekonomik gelişme hanehalkının bir kısmının toplam işgücünün dışında
kalmaya itmektedir.
Sonuç ve Değerlendirme
Özetle CBO'nun projeksiyonlarına
göre, işgücüne katılım oranının önümüzdeki yıllarda da zayıf seyretmeye devam
ederek 2017'nin sonunda %62.5'e kadar gerilemesi bekleniyor. Yaşlanan nüfusun
aşağı yönlü baskıyı uzunca bir süre devam ettirmesi bekleniyor.
Bir
diğer yandan, raporun son bölümünde, Affordable Care Act (ACA)'e referans
veriliyor. Yeni sağlık paketiyle birlikte sağlık sigortalarına yönelik artan
sübvansiyonların, önümüzdeki dönemde işgücüne katılım oranında şiddetli olarak
negatif etki sağlayabileceğine dikkat çekiliyor.
Obamacare'in
istihdam piyasası üzerindeki etkilerini bir kaç cümleyle özetleyebiliriz.
İşverenler getirilen yeni mali yüklerle birlikte yeni istihdamdan geri duruyor
olabilir. Bir diğer yandan 1 trilyon doları bulan vergi artışları, ekonomik
gelişmeyi ve şirketler kesimini negatif etkileyebilir. Paketle birlikte düşük
gelir grubuna yönelik getirilen sübvansiyonlar iş gücünün dışında kalma
konusunda istek yaratabilir.
Unutulmaması
gereken bir diğer dip not ise, ekonomik görünüme ilişkin beklentilerin
iyileşmesiyle birlikte konjonktürel nedenlerle işgücünün dışında kalan
hanehalkları yeniden iş aramaya yönelebilir. Bu durum da işgücüne katılım oranı
ve işsizlik görünümünde orta ve uzun dönemde yukarı yönlü baskı oluşturabilir.
Hiç yorum yok :
Yorum Gönder