Fed’in amacı istihdam ve fiyat istikrarını sağlamak. Fed, 2008
küresel finans krizinde finansal sistemin aldığı derin hasara müdahale etmek
amacıyla oldukça kapsamlı bir parasal genişleme programı başlattı. Amaç;
tüketicilerin harcama yapması için, enflasyon yaratmaktı. Yani, tüketiciye
enflasyon sözü vermekti. Merkez Bankaları, son dönemde sözlü yönlendirmeyle
para biriminin değerini düşürerek, iç talep olmaksızın ithalat fiyatları
yoluyla enflasyon ithal etmeyi de seçmekteydi. Fed üyeleri faiz artırım
sürecinde enflasyonun %2 hedefine doğru ilerlediğinden “oldukça emin” olma
isteğinde. ABD’nin enflasyonunun dünyanın geri kalanını ilgilendirmesi de, Fed
para politikasının etki alanıyla yakından ilişkili. Bu çalışmada faiz artırım
süreci açısından enflasyondaki son gelişmeler değerlendirilecektir.
1) Tüketici Fiyat Endeksi
Tüketici Fiyat Endeksi, en geniş tanımla fiyatlar genel düzeyini
göstermekte. Tüm ürün grupları oynaklık düzeyine göre ayrıştırılmadan doğrudan endekse
dahil edilmekte, manşet enflasyon olarak adlandırılmaktadır. ABD’de TÜFE
Şubat’ta yıllık bazda %1,00 oranında artmıştır.
2) Kişisel Tüketim
Harcamaları Fiyat Endeksi
Kişisel Tüketim Harcamaları Fiyat Endeksi (PCE), Fed’in favori
enflasyon göstergeleri arasında geliyor. Şubat ayına ait PCE verisi 28 Mart
Pazartesi günü açıklandı. ABD Ekonomik Analiz Bürosu (BEA) tarafından
hesaplanan endeks, tüketici davranışlarını Tüketici Fiyat Endeksi’nden (TÜFE)
daha iyi yansıtıyor. Fed, 2000 yılından beri enflasyon hedeflemesinde PCE fiyat
endeksini kullanıyor.
Fiyatlar genel düzeyi açısından önemli olan alt kalem, gıda ve
enerji fiyatları dışarıda bırakılarak hesaplanan çekirdek PCE verisiydi. Ocak’ta
%1,66 oranında artan çekirdek PCE, Şubat ayında %1,68 oranında arttı. Aşağıdaki
grafikte 2007 yılından bu yana çekirdek kişisel tüketim harcamaları fiyat
endeksi (PCE) gelişimi gösteriliyor. Fiyatlar Şubat ayı itibarıyla yükselmeye
devam ediyor.
2) Dallas Fed Kişisel
Tüketim Harcamaları Fiyat Endeksi
Dallas Fed tarafından üretilen kişisel tüketim harcamaları fiyat
endeksi (PCE), oynaklığı en düşük ürünlerden oluşuyor. Bu enflasyon sepeti,
çekirdek enflasyonun (gıda ve enerji hariç enflasyon) da çekirdeği
diyebileceğimiz bir tanımlama getiriyor. Ekim 2010 tarihinde en düşük seviye
olan yıllık bazda %0,82 oranında enflasyona işaret eden bu sepet, Şubat 2016’da
%1,84 seviyesini göstermektedir.
4) Fiyat Baskıları Endeksi
St. Louis Fed tarafından 6 Kasım 2015 tarihi itibarıyla
hesaplanmaya başlanan Fiyat Baskıları Endeksi (PPM), enflasyon dinamikleri
açısından ipuçları sunuyor. Bu endeksi; kişisel tüketim harcamaları (PCE), ÜFE,
emtia fiyatları, gayrimenkul fiyatları, piyasa göstergeleri, enflasyon beklentileri,
iş ve tüketici anketleri ve yurtdışı gelişmeleri bir arada değerlendiren bir
sepet olarak tanımlayabiliriz. Endeks, manşet enflasyonun (PCE) 12 ay sonra
%2,50 seviyesini aşma ihtimalini gösteriyor.
Fiyat Baskıları Endeksi (PPM), 28 Mart Pazartesi günü Şubat ayı
kişisel tüketim harcamaları verisinin yayınlanmasıyla güncellendi. Hem PCE
endeksi hem de Dallas Fed’in enflasyon göstergesi enflasyonda yükselişin
sürdüğüne işaret ederken, fiyat baskıları endeksi enflasyonun yükselişine düşük
ihtimal vermeye devam ediyor. Enflasyonun 12 ay sonra yıllık %2,50 oranını aşma
ihtimali Şubat ayında %2 seviyesindeyken, Mart ayı itibarıyla %5 olarak
gerçekleşti.
Emtia fiyatlarındaki gerileme ve doların değer kazanması manşet
enflasyonun %2 hedefinden uzak kalmasına neden olsa da, alt enflasyon
göstergeleri Fed’in enflasyon hedefine doğru emin adımlarla ilerlediğini
gösteriyor. Bu da 2016 yılı içinde iki faiz artışı yapılmasına alan sağlıyor.
2016 yılının ilk faiz artışı Haziran veya Eylül’de yapılabilir. Mevcut ekonomik
koşullarda ilk faiz artışının Eylül’de yapılması daha olası.
Deniz Kahraman
Hiç yorum yok :
Yorum Gönder